- Så vill vi välja mat utifrån klimat - Klimatpanelens resultat

Så vill vi välja mat utifrån klimat

Så vill vi välja mat utifrån klimat

mat, klimatpåverkan, matbutik

Nu har det blivit dags att summera Klimatpanelens senaste enkätundersökning – den om mat och dess klimatpåverkan. I ärlighetens namn den svåraste av våra undersökningar hittills. Matfrågan är varken svart, vit eller grå. Den innehåller palettens alla färger och alla blandningar därtill.

Vi börjar med konsumenternas syn på hur det funkar ute i butik. Helt klart är att man tycker att det är svårt att navigera bland alla varor för att hitta de med lägst klimatpåverkan. Man upplever att butikerna inte tar sitt ansvar i att informera om vilka alternativ som är mest klimatsmarta 

Här svarar panellisterna på frågan om information och klimatpåverkan i butik:

I dag finns till exempel ingen koldioxidmärkning på livsmedelsprodukter och ute i handeln är det omöjligt för konsumenten att få den informationen. Det är något väldigt många av Klimatpanelens respondenter efterfrågar. Så tänker man:

  • Köp bara in de mest klimatsmarta varorna ur varje kategori.
  • Märk ut CO2-utsläpp/kg produkt, precis som ett jämförpris.​
  • Fronta klimatsmarta alternativ på rätt hyllhöjd, kampanjer på klimatsmart mat, sluta sälja dagligvaror som är extra dåliga för klimatet.

Den här typen av CO2-märkning finns ännu inte. En fråga man kan ställa sig är vem som ska göra den värderingen. Det är nog knappast butikspersonalen, alltså måste problemet lyftas upp till en gemensam märkning på internationell nivå. Och där är vi inte ännu. Men i mars 2019 antogs EU:s Cirkular economy package, ett tvingande åtgärdspaket som sannolikt kommer att få effekt även på matsidan.

Vad går att göra redan nu?

I väntan på åtgärderna på systemnivå kanske ändå vissa åtgärder i butik kan göra det lättare för konsumenten. Här är några av tipsen från panellisterna:

  • Fronta ekologiskt och närodlat stort samt minska utbudet av importerat
  • Se till att det alltid finns ett svenskt alternativ.
  • Satsa mer på kvalitet än kvantitet.
  • Sälja efter säsong
  • Ha en grönsakshylla med bara svenskproducerat så att man direkt ser vad som finns just nu.
  • Ta bort kött som är fraktat från andra sidan jorden och bara ha bra kött från närområdet.
  • Upplys om hur dåligt godis är för miljön.
  • Ha kampanjer som främjar bra miljöval
  • Pressa leverantörer att minska förpackningarna
  • Ge en rabatt om man har eget förpackningsmaterial med
  • Erbjud en guide i butiken som hjälper till att informera och göra rätt val

Det är tydligt att vi idag är upplysta konsumenter som känner till komplexiteten i matvalet och dessutom vill ha mer information. Här slår en av de som svarat huvudet på spiken:

– Jag tycker det är svårt att få ihop hela pusslet. Klimatsmart mat är en del, men att samtidigt äta så att det är hälsosamt, ex. omega 3, och att det är ok ur djurrättsperspektiv, vattenperspektiv, att maten ska räcka till alla-perspektiv, etcetera, är svårt.

Vi har annat beteende på restaurang

En fråga som vi tycker sticker ut är den om medvetenheten kring maten som serveras på restaurang. Två tredjedelar av panellisterna säger att de inte frågar var råvarorna kommer ifrån. Anledningen kan vi bara gissa oss till. Vad tror du? Maila oss gärna eller skriv i kommentarsfältet under den här artikeln.

Vi vill påverka

Slutligen frågade vi hur många som skulle vara intresserade av att vara med och påverka hur företagen utvecklar sitt sortiment med klimatet i åtanke. Väldigt många blev svaret. Nästan 95% tycker att det är intressant eller till och med mycket intressant. Här finns en klar potential för tillverkare och producenter att bjuda in konsumenter till diskussion.

Vem ska man tro?

Det finns inga enkla lösningar, och dessutom är det ingen självklarhet att vissa livsmedel är bättre än andra. Det beror alltid på – det där tråkiga forskarsvaret med andra ord. Läs gärna klimatpanelens försök att sätta ord på problemet här

Ett stort tack för din medverkan i Klimatpanelen och snart kommer nästa spännande ämne att svara på frågor kring. Håll utkik!

Fakta om undersökningen

Här kan du ladda ner en pdf med alla frågor och hur Klimatpanelen svarade.
 

Undersökningen genomfördes under mars 2019. 577 personer svarade på enkäten om mat.
Könsfördelningen är 75,5 procent kvinnor, 21,3% procent män och 0,7% som definierar sig som något annat.

Den äldsta panellisten är 82 år och den yngsta 16 år.

Fördelningen i ålder:

30-tal: 0,3%

40-tal: 0,5%

50-tal: 16%

60-tal: 19,4%

70-tal: 23%

80-tal: 18,7%

90-tal: 13%

2000-tal: 0,1%

Fördelning över riket:

14% bor i Norrland

47% bor i Sveland (med Stockholm)

39% bor i Götaland

Vill du vara med i och göra skillnad?
Registrera dig nedan och svara på vår nästa undersökning!

* obligatoriska fält

Jag ger LRF Media rätt att använda mina uppgifter och svar för att presentera relevant statistik. * Läs LRF Medias personuppgiftspolicy

 

2 svar

  1. Maria skriver:

    Tror att anledningen till att man inte frågar om var råvarorna kommer ifrån på restaurang beror på att man ofta har svårt att konfrontera öga mot öga och känner sig ifrågasättande/konfrontativ samt är där för att ha trevligt och inte vill förstöra ”stämningen” eller andra gäster. Själv gör jag gärna det på ett trevligt sätt, och de allra flesta är väldigt glada och svarar/kollar så glatt.

    • LInda Linnskog Rudh skriver:

      Hej Maria!
      Vi diskuterade just det och vi tror precis som du att man är rädd för att trampa på tår. Men det blir säkert en ändring även där.
      Vänliga hälsningar Linda Linnskog Rudh, redaktionen Grönt Väder

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *